מליבו של בעל הסולם אלינו: תלמוד עשר הספירות

בעל הסולם פעל ככל יכולתו כדי לקדם את לימוד חכמת הקבלה לעם, בהמשך להוראתו של האר"י הקדוש בדבר, והוא עשה זאת בעיקר על ידי כתבית ספרים המתאימים לבני הדור החדש. את מבנה העולמות הרוחניים ניסה בעל הסולם להסביר בספר "תלמוד עשר הספירות", שהוא כיום ספר הקבהל החשוב ביותר שיש בידינו. על חשיבותו של הספר מסבירים בני ברוך.

תלמוד עשר הספירות
תלמוד עשר הספירות, או כפי שהוא נקרא בקיצור: תע"ס, הוא ספר העוסק בפנימיות העולם. הספר  כולל 6 כרכים וכמעט 2000 עמודים המתארים את מבנה העולמות הרוחניים, מתחילתם ועד סופם. היכולת לתאר את המציאות הרוחנית בספר היא מוגבלת, ובכל זאת מדובר בספר חשוב ביותר שניתן ללמוד ממנו כיוון שיש ביכולתנו שלנו למשוך בעזרתו  את המאור המחזיר למוטב בעוצמה גדולה בזמן הלימוד.

לפוצץ את מחיצת הברזל
את הספר פותח בעל הסולם באמירה כי חכמת הקבלה חיונית לכולנו, ולכן מחובתו לפוצץ את מחיצת הברזל שעמדה עד עתה בין עם ישראל לחכמת הקבלה. "ישראל", על פי חכמת הקבלה הם אותם רצונות פנימיים המשתוקקים לממש את מטרת הבריאה ולהגיע לקשר עם הבורא, אותם רצונות שהעלו בנו את השאלה מה הטעם בחיינו.

ההיסטוריה היהודית
אברהם אבינו ייסד את קבוצת המקובלים הראשונה, ומתקופתו ועד חורבן בית ראשון נמצא כל עם ישראל בהשגה רוחנית, כלומר בקשר פנימי עם הכוח העליון, ולכן לא היה להם צורך ללמוד את חכמת הקבלה, אומרים בני ברוך. בני ישראל של תקופת התנ"ך חוו את המציאות בצורה שונה מאיתנו, ובהשוואה אליהם אנו חיים לא הכרה.

חורבן בית המקדש התרחש בגלל שנאת החינם, כידוע, שניתקה אותנו מהקשר עם הכוח העליון. איבוד הרגשת העולם הרוחני מכונה בחכמת הקבלה בשם "חורבן", והרס בית המקדש בעולם שלנו הוא רק תוצאה של מה שהתרחש בעולם הרוחני.

מאז חורבן בית שני ועד היום אנחנו חיים בניתוק מוחלט מהעולם הרוחני. המשימה הרוחנית שלנו היא לחזור לאותה הרגשה של חיבור ואחדות עם הכוח העליון. המציאות שלנו היא, כאמור, תוצאה בלבד של המתרחש בעולם הרוחני, ולכן היא מכוונת אותנו לשם –למטרת הבריאה, להשגת העולם הרוחני.   האמצעי היחיד להגיע לכך הוא חכמת הקבלה, ולימוד תע"ס הוא חלק חשוב בכך.

להתמודד עם דיעות שליליות
מי שיקרא את תע"ס יראה כי בעל הסולם פותח אותו בציון כל הדיעות השליליות והסטיגמות שיש על לימוד חכמת הקבלה, ומפריך אותן אחת אחרי השניה. הסיבות לא ללמוד קבלה היו נכונות בעבר הרחוק, אך כיום הן אינן רלבנטיות. כך אומר בעל הסולם, וכך אמרו כל המקובלים לפניו, החל באר"י הקדוש שאמר שהגיע הזמן בו כולם יכולים ללמוד את חכמת הקבלה. והיום, זה לא רק אפשרי אלא נחוץ וחיוני לעתיד העולם.

מה הטעם בחיי
כל מי שהגיע להשגה רוחנית, וכל המקובלים בכל הדורות, הגיעו לגילוי מתוך השאלה על מטרת החיים. בעל הסולם ניסח זאת בשאלה "מה הטעם בחיי?", אך היא יכולה להתעורר בצורות שונות אצל אנשים שונים שהמשותף להם הוא החיפוש אחר מטרת הקיום והסיבה לצורת החיים. היום מתעוררת השאלה הזו אצל רבים, כיוון שהאדם מרגיש שהוא מיצה את כל מה שהעולם הזה יכול לתת לו, ורוב האנשים  מבינים כי חיים כאלה הם חיים ללא תכלית וללא סיבה, ואינם רואים טעם בלקום, לעבוד, לאכול, לישון וחזור חלילה במשך 80-90 שנה, עד שהגוף מת.

בכל אחד מחברי בני ברוך בערה השאלה הזו עד שהגיע למקום בו קיבל את התשובה שמילאה את הלב שלו באור. בעל הסולם העמיד את עצמו לרשות האנושות וכתב את הספר שיעזור לכולנו להגיע לגילוי מטרת הבריאה. בשמו, ובשם כל המקובלים שחיו לפניו, אנו מזמינים אתכם להצטרך אלינו להבנת העולמות הרוחניים.