מי לאהבה אלי

מרצי בני ברוך מסבירים על כוחה של אהבה והמקור ממנו היא מגיעה.  בני אדם זקוקים לאהבה ובנויים כדי להרגיש אותה. למרות הרדיפה הבלתי פוסקת שלנו אחר חומריות, מה שנותן לנו חיים זה האהבה, שבלעדיה אין לנו קיום. מה יש בה באהבה שאנחנו כל כך זקוקים לה?

הרצון להינות
החומר הבסיסי שאנחנו עשויים ממנו נקרא בחכמת הקבלה "רצון להינות". מה שגורם לנו הנאה, כלומר ממלא את הרצון הזה להינות, אנחנו אוהבים, ומה שאינו ממלא את הרצון להינות גורם לנו סבל ולכן אנו שונאים אותו ואת מי שאנו תופסים כאחראי לסבל הזה. כל החיים שלנו  נעים על הקו הזה שבין האהבה לדחייה.

ההחלטה מה גורם לי הנאה ומה לא אינה נעשית על ידי מבחירה אלא נקבעת על ידי תנאים חיצוניים: הסביבה שבה גדלתי, המשפחה שאליה נולדתי, החינוך שספגתי. לפעמים במהלך החיים אנחנו יכולים לשנות מעט את הערכים שמובילים אותנו ואת הטעמים שלנו, ואם נעצור לרגע ונבחן מה אנו אוהבים ומה אנו שונאים, נוכל לראות שלפעמים מה שאנו אוהבים הוא סוג של שקר ודווקא מה שאנו שונאים הוא מה שטוב לנו.

תאהבו אותי!
כיצורים אנושיים אנו זקוקים לשייכות ולאישור חברתי, ולכן הפרסום עובד עלינו בצורה טובה, ואנו רצים לקנות את כל מה ש"אמור" להיות לנו כדי להיות מקובלים וכדי לקבל את הערכת הסביבה. אנחנו כל כך זקוקים להערכה ולתחושת שייכות עד שלא חשוב לנו על בסיס מה נקבל אותה, ומספיק לנו שאחרים "יעריכו" אותנו בגלל שיש לנו אוטו חדש או בית גדול. העיקר שיראו אותנו.

הסיבה לכך,  מסבירים בבני ברוך, היא שבשורש הפנימי שלנו, במקור הנשמה שלנו, כולנו קשורים זה לזה ומחוברים אחד לשני בעבותות בלתי נראות. אנחנו חיים בגופים נפרדים אבל הנשמה שלנו אחת, והיא נולדה מאהבת הבורא.

אהבה עליונה
האהבה היא הכוח שנותן לנו חיות פנימית בגלל שהיא באה מהכוח העליון, מהבורא. לכן אנו זקוקים לה כמו אוויר לנשימה. אי אפשר לחיות בלי חום ואהבה. אהבה היא הרגש הטבעי ביותר, רגש של אמא לילד, והיא גורמת לנו לרצות לתת ולהעניק למושא האהבה שלנו את כל מה שהוא זקוק לו. בדיוק כמו שהבורא רוצה לתת לנו.

כמו שאנחנו רואים מהדוגמא הטבעית של אהבת האם, ביטוי האהבה הוא לשרת את האחר, לתת לו את כל מה שהוא צריך כדי להתפתח טוב ונכון. ואם נסתכל גם על האם עצמה, הרי שהיא מתמלאה בתענוג מעצם הנתינה שלה לילד. כלומר, עצם הנתינה ממלא אותנו באושר.

הנוסחה לאושר
על פי היהדות, אומרים בבני ברוך, הנוסחה לאושר היא פשוטה: ואהבת לרעך כמוך. סוד החיים טמון ביכולת שלנו ללמוד לאהוב אחרים כמו שאנחנו אוהבים את עצמנו, כמו שהבורא אוהב אותנו. האהבה האמיתית, השופעת, חסרת הגבולות, שאמורה להתגלות בינינו היא השתוות הצורה לבורא, שאוהב אותנו באותה צורה, וזוהי מטרת הבריאה כולה. כשנצליח לאהוב בצורה כזו, יתגלה בתוכנו מקור של שפע לא אכזב ובלתי נדלה, שימלא אותנו באושר אינסופי.

אפשר להמשיך לדמיין את המצב הנעלה הזה ואפשר לגרום לו להתממש בפועל. בסופו של דבר זוהי מטרת הבריאה, כאמור, וכולנו נצטרך להגיע למצב הזה במוקדם או במאוחר. עלינו רק לשאול את עצמנו א אנחנו רוצים לשבת ולחכות שהגורל ישיג אותנו או שנתקדם לשם מרצוננו הטוב ונקדים את המועד.