מטפסים בסולם בדרך אל האושר

הרב יהודה אשלג, שזכה בכינוי בעל הסולם על שם פירוש הסולם שכתב לספר הזוהר, היה המקובל הגדול ביותר בדורנו. עמותת בני ברוך, שהקים הרב  מיכאל לייטמן, פוסעת בעקבותיו בדרך אל האושר.

הרב יהודה אשלג
הרב יהודה אשלג נולד בפולין, בעיר וורשה. מפגשו הראשון עם חכמת הקבלה היה כילד. באחת הפעמים שהמתין למורה שלו, הרבי מפורסוב, הוא מצא בספרייה את הספר "עץ החיים" של האר"י הקדוש ויש לקרוא בו. הרב כעס ואמר שהספר אינו בשבילו, אך יהודה אשלג ידע שהוא מצא את התשובות לכל השאלות שהיו לו.

במאמצים רבים הוא השיג עותק של "עץ החיים" וספרי קבלה נוספים ובשלב מסוים ביקש מהרבי מפורסוב שילמד אותו את תורת הסוד, את חכמת הקבלה. הרב החל ללמד אותו, וכעבור מספר שנים הבין הרב יהודה אשלג כי הוא קיבל ממנו את כל מה שהיה לו לתת וכעת עליו להמשיך הלאה. הכיוון: ארץ ישראל.

המסע לארץ ישראל
בניגוד לדיעה שרווחה בקרב יהודי אירופה החרדים בתחילת  המאה ה-20, היה ברור לרב אשלג כי על היהודים לעלות לארץ ישראל בהקדם, כיוון שראה את השואה מתקרבת ובאה. בהיותו דיין ידוע בוורשה הצליח הרב אשלג להעביר את המסר ולהגיע לכ-300 משפחות שהתארגנו לעלות יחד לארץ ישראל. ברגע שגילו על כך הרבנים הם נידו את הרב אשלג מהקהילה, וכל המשפחות שרצו לעלות לישראל חזרו בהן.

הרב יהודה אשלג ובנו הבכור, ברוך שלום אשלג, עלו לישראל בשנת 1921, ואחריהם שאר המשפחה. יהודי קהילת וורשה נספו בשואה כמעט 20 שנה מאוחר יותר.

קמח ותורה
הרב אשלג, כדרכם של כל המקובלים לפניו, טען שכל אדם חייב לעבוד למחייתו. כשעלה לארץ הביא עימו מכונה לעיבוד עורות והתכוון להתפרנס מעיבוד עורות. הרב אשלג התגורר בירושלים וכשגילו שהוא היה דיין בוורשה הוא מונה לרב של קריית שאול.

כל הזמן הזה המשיך הרב אשלג ללמוד את חכמת הקבלה, להעמיק בה עוד ועוד, ולהתאים אותה עד כמה שאפשר לדורנו.

נאמנים לדרכו, כל התלמידים בבני ברוך עובדים לפרנסתם, ובעזרת ספריו, הכתובים במיוחד עבור הדור שלנו, אנו לומדים כיצד להתקרב לעולם הרוחני, בדרכו של בעל הסולם.

להפיץ את חכמת הקבלה
הדבר החשוב ביותר עבור הרב אשלג היה להפיץ כמה שיותר את ידיעת חכמת הקבלה בקרב העם, ולכתוב בצורה קרובה ככל האפשר לליבם של האנשים בדור הזה. חכמת הקבלה מדברת על איחוד וחיבור, ובעל הסולם שאף להקים בישראל חברת מופת, שבה כל הפרטים פועלים כאיש אחד בלב אחד. מנהיגי התקופה אליהם פנה – דוד בן גוריון, זלמן שזר, משה שרת ואחרים, אמנם נפגשו איתו אך לא השכילו להבין את עומק המסר שהביא עימו.

הממסד הדתי החרדי התנגד לרב אשלג, כמובן, ואף דאג שיסגרו את עיתון "האומה" שהדפיס במו ידיו ועל חשבונו, ואף חילק אותו בעצמו ברחבי ירושלים. בעיתון קרא הרב אשלג לעם להתעלות מעל המפלגתיות ולהתאחד. אך, כאמור, העיתון נסגר זמן קצר לאחר יציאת הגיליון הראשון לאור.

פירוש הסולם לספר הזוהר
חיבורו החשוב ביותר של בעל הסולם, שעל שמו ניתן לו הכינוי, היה, כאמור, פירוש הסולם לספר הזוהר. הרב אשלג תרגם את ספר הזוהר מארמית לעברית ואף ביאר את הכתוב בו: הדרך אל האושר המושלם מחייבת אותנו לתקן את היחסים בינינו. תיקון היחס בינינו נעשה בשלבים, כמו טיפוס בסולם המוביל אותנו למעלה.

ספר נוסף וחשוב שכתב הרב אשלג הוא "תחמוד עשר הספירות", המבאר את עיקרי תורת האר"י הקדוש ומתאר בדיוק את מבנה העולמות הרוחניים. ספר זה נלמד באופן קבוע בשיעורי הקבלה שמעביר הרב לייטמן מדי בוקר לתלמידיו הרבים בעמותת בני ברוך העולמית.

תיקון העולם
בניית הקשר הנכון בין בני האדם היא תיקון העולם. לשם מועדות פנינו, אם נרצה ואם לא נרצה. את השיטה לעבור את הדרך הזו בצורה הכי מהירה שאפשר השאיר לנו בעל הסולם כתובה בצורה ברורה ומסודרת ואנו בבני ברוך משתדלים לעקוב יחד אחר ההוראות, לבצע את המחקר הנכון על עצמנו, ולהגיע לחיים של ערבות הדדית והרמוניה, יחד. אתם מוזמנים להצטרף.