יסודות הבריאה ומהות הסבל

הסבל תופס מקום מרכזי בחיים האנושיים, אך האם הוא הכרחי? האם יש לו תפקיד? וכיצד עלינו להגיב לסבל וייסורים? עמותת בני ברוך נותנים תשובות לשאלות האלה מתוך התבוננות ביסודות הבריאה.

חייו של האדם מורכבים מרצונות וחוויות שונים, ואחת החוויות הבסיסיות ביותר של האדם היא הסבל. האדם בונה לעצמו מגננות וחומות וכך הוא מנסה להתגבר על הסבל, אבל בדרך כלל זה לא מצליח. כדי להתגבר על הסבל יש צורך בשינוי תודעתי עמוק יותר והבנה של העקרונות והרצונות שמרכיבים את האדם.

מבנה הרצונות של האדם

האדם בנוי מרצונות רבים ושונים, וניתן לסכום את אותם בשש קטגוריות. שלושת הרצונות הבסיסיים הם הרצון לאוכל, למין ולמשפחה. על גבי שלושת אלה נמצאים הרצון לכסף, לכבוד ולידע. כל אחד מהרצונות האחרים שקיימים באדם כלול באופן כלשהו בששת הרצונות הללו.

מקור הסבל

הסיבה לכך שהאדם מורכב מרצונות מתחילה אי שם בבריאה. חכמת הקבלה מלמדת אותנו שביסוד הבריאה נמצא כוח הנתינה המיטיב. כוח זה ברא את הנברא בצורה הפוכה ממנו ושם בו את הרצון לקבל. כך נוצר בנברא רצון תמידי למלא את החסר לו. הרצון שפועל באדם מעורר אצלו צרכים, וכשאלה אינם באים על סיפוקם האדם חש ריקנות, כאב וסבל.

הסבל מקדם את האדם

אמנם תחושת הסבל אינה נעימה לאדם, אך יש בה גם דברים חיוביים. אנו עמותת בני ברוך סוברים שמטרתו של הסבל לגרום לאדם לנוע ולעשות שינויים. ללא הסבל האדם היה קופא על שמריו ותקע במקום. הסבל גורם לאדם להתקדם ולחיות.

סבל כגורם הנאה

אם נלך רחוק יותר נוכל לומר שלא רק שהסבל הכרחי, אלא גם שהוא גורם לאדם הנאה. לדוגמה, אדם שסובל מתחושת רעב ולבסוף זוכה לאכול נהנה בזכות תחושת הרעב שהייתה לו. ככל שהוא שובע ומפסיק להרגיש צורך באוכל, תחושת ההנאה שלו מהאוכל מתפוגגת. מנגנון זה פועל גם בכל תחום אחר בחיי האדם, ולכן הסבל חשוב כל כך.

שאיפות ורצונות

הסבל גורם לאדם לרצות, וכאשר האדם מפסיק לסבול ולרצות הוא נהיה אדיש. אט אט נעלמים הרצונות והוא מפסיק לחיות. זו הסיבה לכך שאנחנו מעודדים את ילדינו לפתח שאיפות ורצונות – ללא רצון ושאיפות הם ינבלו ויאבדו את הטעם לחיים.

איך משתמשים בסבל?

אנו עמותת בני ברוך מאמינים שהסבל עשוי להיות כלי נהדר להתקדמות בחיים, אך כדי שהוא יהיה כזה יש צורך ללמוד כיצד להשתמש בו. על האדם להבין שתפקיד הסבל לקדם אותו אל פסגת התפתחותו. העלמת הסבל על ידי תרופות וסמים לא תעזור לאדם, אלא רק תכניס אותו לתרדמת. עליו להבין שהסבל בא כדי לעורר שאלות קיומיות, שאם ימצא עליהן מענה יוכל לקחת את חייו קדימה.

חכמת הקבלה מלמדת את האדם להתמלא

חכמת הקבלה עשויה לעזור לאדם למצוא את הדרך להתמודדות. חכמה זו מלמדת את האדם כיצד לנהל בצורה נכונה את הסבל והחיסרון ולהשתמש בהם כמנוף למילוי מושלם. בעזרתה הוא ימצא את הקו האמצעי, כלומר את המקום המאוזן בו הסבל מביא אותו לתענוג שלם ונצחי. כך האדם יתקדם אל עבר המטרה הגדולה והנצחית – התחברות אל האור האינסופי של הבורא.