מושגים בחכמת הקבלה

כאשר אנו לומדים קבלה אנו שומעים מושגים שונים שעלולים להתפרש אצלנו בדרכים שונות. כל כתבי המקובלים מספרים על מצבים פנימיים שעוברים על האדם בשלבי ההתפתחות הרוחנית, ולאו דווקא על מה שקורה בעולם הגשמי. כדי לעשות סדר בחרו המרצים של בני ברוך  4 מושגי יסוד חשובים שכדאי לדעת את משמעותם הפנימית.

אגו
אחת המילים השימושיות ביותר בלימוד חכמת הקבלה. בחכמת הקבלה מתייחסים לאגו כאל הטבע האנושי איתו נבראנו, הגורם לנו לרצות להינות ולהרוויח בכל מחיר, גם אם מדובר על הנאה על חשבון סבל של מישהו אחר. כלומר, האגו מתבטא ביחסים שבין אדם לחברו. כאשר לומדים קבלה בצורה מודרכת ונכונה, כפי שנעשה בבני ברוך, לומדים לראות את פעולתו של האגו עלינו וכיצד הוא שולט בנו.

ברגע שאנו רואים זאת אנו יכולים להתחיל ללמוד כיצד להשתמש באגו צורה נכונה, שתקדם אותנו למטרת הבריאה ולא להרס של אחרים. לימוד דרכי הפעולה של האגו עלי וראייה בפועל כיצד האגו שולט בי, מאפשרים לאדם לערוך ביקורת על פעולותיו ועל הכוונות שמאחוריהן ולהתחיל לפתח רגישות למצבו ולערוך הבחנות פנימיות בין המצבים השונים שהוא עובר.

עבודה פנימית
אותה התבוננות על דרכי הפעולה של האגו וכיצד הוא גורם לי לפעול, ולאחר מכן להתחיל לנסות ולכוון את האגו הזה למקומות חיוביים, מחייבים את האדם לעשות עבודה פנימית. כלומר, עבודה פנימית נקראת ההתבוננות שלי על עצמי וזיהוי הכוחות המפעילים אותי במצבים השונים שאני עובר.

גילוי הרע
לגלות כיצד האגו שלי שולט בי נקרא גילוי הרע. שליטת האגו היא רעה קודם כל מפני שהיא גורמת להרס, על אף שזו הנטייה הטבעית איתה נולדנו, ואנחנו צריכים ללמוד להשתמש בה בצורה נכונה ולהתעלות מעליה. הסיבה השנייה שבגללה שלב זה נקרא גילוי הרע היא מכיוון שהאדם סובל מהגילוי הזה ומחפש כיצד להפסיק את שליטת האגו עליו. כמה שהאדם יותר סובל ממצבו, כלומר מגלה יותר רע באגו, הוא מקבל יותר הזדמנויות להתעלות מעל האגו ולפעול למען הזולת, וזה לא קל.

כפי שציינו קודם, האגו מתגלה ביחסים בין בני האדם, ולכן שדה העבודה החשוב ביותר בחכמת הקבלה הוא הקבוצה. בני ברוך מקפידים על קיומו של שדה העבודה הזה, על אף החיכוכים שהוא מביא איתו, משום שרק ביחסים עם הזולת נעשית העבודה הפנימית, גילוי הרע ותיקון האגו.

עבודה מעשית
כאשר האדם מגלה שהאגו עושה לו רע, הוא מנסה בעל כורחו לעשות פעולות שונות כדי לשנות את רוע הגזירה. אולם, כאמור, האגו הוא חלק מהטבע שלנו, ואין בידינו לשנות את הטבע הזה בעצמנו. כאשר האדם מתייאש מכוחותיו עצמו, ומגיע להבנה פנימית שרק הבורא יכול לשנות את הטבע הרע שאיתו הוא נברא, מתחילה העבודה המעשית על פי חכמת הקבלה. העבודה המעשית היא הבקשה מהבורא שישנה את הטבע שלנו, אך נדרשת יגיעה גדולה כדי להגיע לכך, וחברת מקובלים גדולה וחזקה דוגמת בני ברוך.