עבודה רוחנית במבנה של עשיריות

בחכמת הקבלה אנחנו לומדים להוביל את האגו למקום הנכון אבל קורים בדרך הרבה דברים. מהו תפקיד הפרגון? האם זה מנוגד לדרך הרוחנית?

הרב ד"ר מיכאל לייטמן מייסד ארגון בני ברוך מסביר כי ישנם כעשרה אחוז מהאנושות שנהנים באופן טבעי מעשייה של פעולות השפעה, ממש מקבלים הנאה מכך ויש להם דחף פנימי לעשות זאת. אי אפשר לקנות רצון כזה, הם מקבלים את התענוג מלעזור לאחרים. בחכמת הקבלה לא מדברים במושגי פרגון. כאן מדברים על חוק החיבור, של ואהבת לרעך כמוך, חוק הקשר השלם. מה שיש בך ומה שיש בשני צריך להתחבר עד כדי שיגיעו למצב שלם שלישי. הפרגון הוא נטייה טבעית של נתינה לאחר ולא רצון להתאחדות. הפרגון אינו עובר כווירוס מאדם לאדם. הפחד הגדול של מורים רוחניים בקבלה הוא שהתלמיד יתבלבל מהיישום של החוק של ואהבת לרעך כמוך ויפרש אותו דרך חיים נחמדים ומלאי פרגון הדדי. זה לא הכיוון הנכון. לפי חכמת הקבלה מצבים אלו הם לא ברי קיימא. האגו של האדם צריך לעבור תיקונים של האגו ואז הקשרים שהם בונים ביניהם מתבססים על בניית אהבה למרות ומעל האגו. כך הרע בעולם הזה מתחבר לטוב שבעולם העליון ומגיעים לתיקון. כל העבודה היא לרסן את האגו, כך שחלק ממנו ירוסן ויצומצם ובחלק אחר נשתמש. יש כאן חשבון מדויק של כמה כוח אני מקבל מלמעלה ובאלו מהרצונות שלי אני יכול להשתמש ואלו רצונות אני יכול להביא ממש לתיקון מלא.

דרך התורה קיבלנו שיטה נוחה לתיקון האגו, דרך חלוקה של החברה לעשיריות, כפי שמוכר לנו מההיסטוריה של העם שלנו. עשיריה היא מניין שיכול להביא את עצמו לתיקון. הגיע שוב הזמן הנכון להתקדמות רוחנית דרך עשיריות. היום לא ניתן להגיד שהתיקון השלם של העולם תלוי בקומץ מקובלים, משום שכל העולם צריך כבר לקחת חלק בכך. העולם כולו מגיע עכשיו למשבר גלובלי וכך נגיע לעיצוב מסוים שייתן לנו אפשרות לעבוד בעשיריות.

הרב לייטמן מעריך שבמהלך החצי שנה הקרובה תתגלה צורה חברתית חדשה שתתאים להתקדמות הרוחנית. בעשיריה ישנם חוקים מדויקים שחייבים להיות ברורים לכל חברי העשיריה, שהם הכרחיים למימוש. העשיריה צריכה לברר בכל שלב כיצד לממש חוקים אלו עד שהם מתחילים להתקשר ביניהם כמקשה אחת וההתרחשות האמיתית ביניהם נמצאת במרכז העשיריה. את התכלית של הלימוד מגלים במרכז העשיריה והאגו נשאר בשולי העשיריה, כך מתחילה להתגלות המטרה האמיתית של גילוי הבורא והדבקות בו.

האדם מתחיל בפעולת התבטלות כלפי העשיריה ומעל התבטלות זו הוא מתחיל להיקשר אליהם ומוכן לעבוד רק עבור החיבור בין החברים. מתפתחת אבחנה לרגשות שלהם ולא לפרצופים. בשלב זה ניתן לבדוק האם בשלב זה ניתן להתחבר ליתר העשיריות או שתתחיל התרחקות טבעית של חברי העשיריה מתוך כך שהאגו גדל ועוברים לדרגת התקשרות מדרגה שנייה. כך מגלים בעשיריה את הכוח העליון ואת הדרגה הרוחנית הראשונה.

בארגון קבלה לעם החלו לעבוד בעשיריות משום שהאדם צריך להחליף את הרגשת עצמו בהרגשת העשיריה. הרב לייטמן מצפה ללמד את עם ישראל והעולם כולו להיות מחוברים לעשיריות ודרכן ליישם את ואהבת לרעך כמוך. בשלב הבא העשיריות יתחברו למאות ואלפים. המטרה היא בסופו של דבר שכל האנושות תהפוך לדמות אחת.